П'ятниця, 22 червня 2018 12:02

Чи повірили, коли перевірили?

У Сумському прес-клубі  під час семінару «Готуй інформаційний продукт якісно!», що підсумував проект із медіаграмотності, вказали на «ахіллесову п’яту» місцевих медіа.

У листопаді минулого року експертна група Сумського обласного прес-клубу почала моніторити місцеві телеканали, он-лайн видання та сторінки деяких публічних осіб у мережі Facebook. Проект назвали символічно: «Сім раз перевір – один раз повір!». За мету поставили оцінити якість медійного контенту, виявити порушення стандартів, маніпулятивних технологій, антиукраїнських меседжів у регіональних медіа та соцмережах. А головне – на основі пророблених досліджень розповісти мешканцям області про те, наскільки якісними (чи навпаки!) є інформаційні продукти, які вони споживають.
 
– Проект спрямовувся на те, щоб інформаційний продукт не лише готували якісно, а ще вміли його сприймати. Хотіли звернутися перш за все не до журналістів, а до споживачів медіаінформації. Адже медіа- експерти прес-клубу з 2012 року беруть участь у моніторингових проектах, досліджують місцеві ЗМІ, а потім передають ці знання журналістам. Та медійники все-одно продовжують порушувати стандарти, публікувати замовні матеріали. Тож дійшли висновку, що журналістів, поки в Україні не існує реального цивілізованого медіа-бізнесу,  виховати неможливо. Відтак – потрібно виховувати тих, хто споживає продукт їхньої діяльності, – коротко описала суть проекту член експертної групи, регіональний медіа-експерт Інституту демократії імені Пилипа Орлика, координатор Сумського прес-клубу Алла Федорина.
 
Як повідомили на семінарі, задум проекту реалізували в два етапи. Після моніторингу, на його прикладах, проводили навчання з медіаграмотності.
 
Саме дослідження проводилося за спеціально створеною оптимальною методологією. У матеріалах перевіряли інформаційний привід, наявність ознак замовності, фейку, мови ненависті, присутність антиукраїнських меседжів. Простежили й дотримання журналістських стандартів.
 
Під експертним прицілом опинилися медіа Глухова, Конотопу, Охтирки, Сум і Шостки. Результати дослідження показали, що телеканали «ATV» і «Телеком-сервіс» , Інтернет-видання «Роксолана», «Газета Ахтырка» й «Голос Конотопа» «слабують» на інформаційний привід. А замовні матеріали – вразливе місце телеканалів «Відікон», «ATV» та «Вежа», сайтів «Ахтырка.com.ua», «Роксолана», «Голос Конотопа», «05447», «Сумські дебати».
 
Про інформаційний привід як окреме явище на семінарі розповів доктор наук із соціальних комунікацій, доцент кафедри журналістки та філології СумДУ, член Національної спілки журналістів України Володимир Садівничий.
 
Тішить, що антиукраїнські меседжі не є слабким місцем регіональних медіа Сумщини. Експерти проекту зафіксували лише один подібний випадок у програмі каналу «Телеком-сервіс» та два-чотири – на сайтах «Сумські дебати», «Голос Конотопа».
 
Визначили, що фейки – прерогатива телеканалу «Вежа», сайтів  «Сумські дебати», «Голос Конотопа». Мова ж ворожнечі – слабина конотопських телеканалів.
 
Проблеми з дотриманням стандартів, надто – з балансом думок та повнотою інформації, простежили за сайтами «Ахтырка.com.ua», «Роксолана», «Голос Конотопа», «Газета Ахтырка», «Глухів без цензури».
 
Як же створюється якісний інформаційний продукт? Про цена прикладі свого каналу розповіла шеф-редактор новин «UA:Cуми» Наталія Гордус.
 
Керівник проекту, заступник голови прес-клубу Світлана Шовкопляс розповідала про результати вивчення соціальних мереж, намагаючись разом із присутніми з’ясувати, що ж це таке в медіа-просторі: різновид «ОБС», спосіб самовираження чи джерело інформації для ЗМІ?
 
Спостереженнями щодо ризиків, які традиційно несуть для мас-медіа вибори (а вони ж не за високими горами), поділився з учасниками регіональний представник ГО «Детектор-медіа», голова Сумського прес-клубу Олексій Захарченко.
 
Цікавою та корисною виявилася співпраця прес-клубу з представництвом Національної ради у Сумській області. У рамках проекту «Сім раз перевір – один раз повір!» експерти прес-клубу на прохання представництва здійснили аналіз понад 200 інформаційних сюжетів усіх телерадіооб′єднань  області та надали свої висновки та рекомендації.
 
«На підставі експертних висновків представництвом Національної ради у Сумській області телерадіокомпаніям були надані письмові рекомендації щодо дотримання журналістських стандартів, – повідомила у підсумковому листі- подяці громадській організації представник Нацради в області Лариса Якубенко. – Крім того, представництво Національної ради у Сумській області направило Мистецько-інформаційному  радіотелевізійному центру «ВЕЖА»  (м. Конотоп) повідомлення про порушення вимог частини 7 статті 4 Закону України «Про телебачення і радіомовлення» та положень Кодексу журналістської етики».
 
– Вважаю, проект прес-клубу «Сім разів перевір – один раз повір»  корисний, як для журналістів-початківців, так і для досвідчених. Завжди треба чомусь навчатися й цим розширювати свій кругозір, підвищувати якість роботи. В університеті нам розповідають про журналістські стандарти, їх критерії, тому було цікаво почути думку Наталії Гордус з телеканалу UA:Sumy з цього приводу. Приємно, що в Сумах є медіа, які намагаються не порушувати журналістські стандарти, – прокоментувала почуте студентка Сумського державного університету Альона Болотова.
 
Каріна ХАЧАТАР’ЯН
 
Проект реалізовано за підтримки Фонду розвитку ЗМІ Відділу преси, освіти та культури Посольства США в Україні.