Четвер, 22 вересня 2022 10:22

Про телебачення поза екраном і радіо поза мікрофоном розповіла студентам Лариса Якубенко

Студенти-другокурсники кафедри журналістики та філології Сумського державного університету зустрілися онлайн із представницею Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення Ларисою Якубенко на занятті з медіабізнесу. Її детальна розповідь про заснування, створення та діяльність телерадіоструктур в Україні для декого була схожа, може, на холодний душ. Адже немало тих, хто приходить навчатися журналістиці, уявляє це як виключно творчий процес. А насправді… Ділиться другокурсниця Анна ОРОПАЙ.

– Розуміння медіабізнесу й умов його існування є важливим для майбутнього покоління журналістів, особливо для тих, хто, можливо, планує мати своє ЗМІ. Лариса Якубенко розлого розповіла про всі етапи та різноманітні нюанси створення та функціонування електронних ЗМІ.

Зокрема, студенти дізналися про види мовлення, ліцензування, передачу сигналу, телерадіовиробництво.

Виявляється, ліцензії можуть бути позаконкурсними: вони видаються на дротове, кабельне та супутникове мовлення  терміном на 10 років, – та конкурсними: на цифрове, аналогове та FM-мовлення терміном на 7 років. Компанії можуть мати і не одну ліцензію – на телевізійне та радійне мовлення, як, наприклад, сумська ТРК «Відікон», охтирський «Пульсар».

Лариса Якубенко підкреслила важливі фактори для тих, хто хоче розпочати своє власне медіа. Так, власником медіа може бути лише громадянин України або юридична особа, за якою стоїть громадянин України. Крім того, до важливих елементів можемо віднести ідентифікатор програми, товарний знак: для телебачення – логотип, для радіо – позивний. Частки власного продукту, іншого мовлення та ретранслювання також є важливим чинником для отримання ліцензії. Наприклад, для локальних ФМ-станцій, які створені в рамках проєкту «Радіо громад», дається можливість заповнювати власним продуктом від 15 хвилин до 4 годин на добу, а для решти часу обрати суспільного мовника, якого будуть ретранслювати. Більші компанії можуть дозволити собі заповнити всі 24 години, зокрема, витративши кошти на закупівлю програм чи фільмів. Більші компанії можуть дозволити собі заповнити всі 24 години, зокрема, витративши кошти на закупівлю програм чи фільмів.

Говорили про прибутки та видатки, про «жнивність» виборчих кампаній, «джинсу»… А, скажімо, чи знаєте ви, що таке роялті? Ми тепер знаємо.

Лариса Леонідівна також зазначила важливість вибудови в медіа штатного розкладу. А до штату можуть входити головний редактор, менеджер (керівник), продюсер, керівники редакцій (наприклад, новин, digital-редакції), журналісти, відеооператори, режисери, монтажери, звукорежисери, випускові редактори, інженери, диктори, гостьові редактори, бухгалтери, водії, охоронці… Звичайно, все залежить від масштабів і можливостей ЗМІ. Великий штат можуть собі дозволити більші компанії, а невеликі мають скорочений штат, у якому люди виконують кілька робіт відразу.

Отже, студентам став більш доступним для розуміння процес створення радіо- чи телестудій, їх документів, фінансування та процесу роботи. Також вони дізналися більше про різноманітні регіональні й місцеві медіа та їх класифікацію. Складно. Але реалістично.

 

Прочитано 1369 разів