Вівторок, 21 травня 2019 18:32

Креативність і журналістський потенціал – від школярів Сумщини

Конкурс шкільних газет, радіопрограм і сайтів завершився! Переможців оголосили, навчили та нагородили. Майже 60 учасників – учнів та їх керівників – приїхали на церемонію нагородження, що відбулася 20 травня у Сумському державному університеті.

– Приємно вітати представників двадцять одного навчального закладу у нас на кафедрі журналістики та філології. Дуже добре, що наша громадська організація «МедіаКомпас» отримала змогу за підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні реалізувати проект  «Регіональний професійний центр базової медіаосвіти». А в його рамках –  провести такий конкурс. Адже сьогодні журналістика це дуже важлива галузь, це платформа, на якій будується демократичне суспільство, – сказала у привітанні до конкурсантів керівник проекту, голова ГО «МедіаКомпас», доктор філологічних наук, професор, завідувачка кафедрою журналістики та філології Сумського державного університету, заслужена працівниця освіти, співголова організаційного комітету Олена Ткаченко.

ткаченко

Голова журі, координаторка сумської експертної групи Інституту демократії імені Пилипа Орлика, заслужена журналістка України Алла Федорина, зауважила: подавалися на конкурс двадцять два навчальні заклади, але одна школа не виконала умови конкурсу. Замість шкільного сайту  надіслала посилання на сторінку школи у соціальній мережі. Тож їх роботи не розглядалися. «Можливо, якщо конкурс буде проводитися у наступні роки, ми розглядатимемо й таку номінацію, – каже вона. – Поки ж дотримуємося положення»        

Зауважимо: оцінювало учнівські видання справді компетентне журі – викладачі університету, знані журналісти-практики. Переважно були одностайними. А нагородити намагалися всіх.

Та перед нагородженням школярам запропонували пізнавальну екскурсію університетом. Вони відвідали бібліотеку СумДУ, познайомилися з виставкою заслуженого художника України Олександра Чередниченка, з  живописом   сумчанки Світлани Качуровської. Побували і в музеї історико-краєзнавчих досліджень. Особливо декого вразила рукописна книга «Пересопницьке Євангеліє» та захалявна книжечка видатного поета Тараса Шевченка.

У відгуках згодом найзахопленіше говорили саме про Євангеліє, а ще – про  навчальну телестудію «11 поверх». Що ж, сподіватимемося, хтось із дітей схоче бачити це частіше, а для цього вступить до університету.

Також для школярів були підготовлені міні-майстер-класи викладачів університету, провідних фахівців журналістики.

федорина

Алла Федорина поділилася кількома правилами написання правильного, хорошого журналістського матеріалу; пояснила відмінність між журналістським матеріалом і шкільним твором; розповіла, що перед написанням будь-якого матеріалу треба визначити основну його думку. Школярі повчилися правильно вести ділову телефонну розмову. Також Алла Олексіївна розповіла про можливості, якими учні можуть користуватися. Так, на сайті «Медіаколо» громадської організації «Сумський прес-клуб» є розділ для журналістів-початківців. І вже зараз вони можуть писати і пропонувати для публікування свої матеріали. Кандидатка наук із соціальних комунікацій, викладачка кафедри журналістики та філології СумДУ Юлія Козир, у свою чергу, вчила школярів, як відрізняти у журналістському тексті факти і коментарі. А ще учні попрактикувалися у телестудії СумДУ, де провідний фахівець кафедри, тележурналістка з багатим досвідом, колишній член регіонального журі національної телевізійної премії «Телетріумф», редакторка теледайджесту «Наголос» Раїса Стоян розповіла про створення телевізійних продуктів та про роботу і перспективи студентів-журналістів.

– Загалом мені все дуже сподобалося, найбільше захоплення викликав майстер-клас у телестудії. Дуже цікаво було побачити наживо процес роботи телестудії. Маємо надію, що в майбутньому і в нашій школі буде своя студія, – розповідає учениця дев′ятого класу Стецьківської ЗОШ I-III ступенів Ліка Рогожина.

Керівниця творчої групи учнів, учителька  Лебединської спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату Лариса Калита за допомогою сурдоперекладу розповіла про враження учасника конкурсу, учня десятого, випускного класу  Лебединської школи-інтернату,  Владислава Федоренка. Він у захваті від екскурсії, від майстер-класів, а також новим і цікавим для нього було розуміння, як навчаються в університеті.  

І нарешті відбулася церемонія нагородження переможців.

Переможців було визначено у восьми номінаціях.

У номінації «Краща шкільна газета перемогли: газета  «Гімназія», Сумська гімназія №1, – І місце; «Кебета», Сумська обласна гімназія для талановитих та творчо обдарованих дітей – ІІ місце; «School-Інформ», Сумська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №22 імені Ігоря Гольченка, – ІІІ місце.  

У номінації «Краща шкільна радіопередача» на розгляд журі подана лише одна робота – передача «Наше шкільне життя», Сумська спеціалізована школа І – ІІІ ступенів № 10 ім. Героя Радянського Союзу О.Бутка. Журі відзначило авторський колектив грамотою за творчий пошук.

Переможцями в номінації «Кращий шкільний сайт» стали Буринська спеціалізована школа І – ІІІ ступенів №1 імені В.М. Кравченка – І місце; Глухівський ліцей-інтернат з посиленою військово-фізичною підготовкою – ІІ місце;  Сумська обласна гімназія для талановитих та творчо обдарованих дітей – ІІІ місце.  

У номінації «Кращий тематичний випуск шкільної газети» найвищі оцінки отримали:
«Гімназія» – І місце; «Шкільні теревені», Стецьківська загальноосвітня школа І-ІІІ степенів –
ІІ місце; газета «Мудрагелі», Хмелівський навчально-виховний комплекс Роменської районної ради, – ІІІ місце.  

У номінації «Креативний випуск шкільної газети» перемогли «Гімназія» – І місце;  «School-Інформ» – ІІ місце,   «Палітра шкільного життя», Лебединська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат – ІІІ місце.  

У номінації «Найактуальніше публікація» лідерами стали Ліна Герасименко з газети «Кебета»; Еліна Козупиця з газети  «Шкільні теревені» та Анна Непокритова з тієї ж «Кебети»; Наталія  Василенко з Беївської школи Липоводолинського району.

У номінації «Кращий автор шкільної газети» перемогу отримали учениці Сумської гімназії №1 Аріна Орєхова, Олена Штокало, Валерія Норик, які посіли І, ІІ і ІІІ місця відповідно. Вручив їм нагорди письменник Василь Чубур.

чубур

У номінації «Кращий автор шкільного сайту» – два призових місця: у Карини Горюнової, Шосткинський ліцей-інтернат спортивного профілю, та Владлени Косогової, Буринська спеціалізована школа №1 імені В.М. Кравченка.

Учасники отримали відзнаки від оргкомітету й журі, а також грамоти, книги, канцтовари та інші подарунки. Загалом конкурс, сподіваємося, приніс задоволення і користь школярам.

– Я дописую в газету «Гімназія» вже два роки і за цей час вона дала мені дуже багато. По-перше, це мотивація змінювати щось, робити так, щоб було більше приводів писати. Також газета – це родина. Я вдячна всім людям, які були героями матеріалів, фотографами і так далі, за те, що стали причетними до випусків. Для мене цей конкурс – можливість показати наше видання більш широкій публіці. Таким чином газета вийде за межі гімназії. Також цей захід є демонстрацією інших видань. Ми з дівчатами дізналися про нові шкільні газети, а вони можуть стати новими джерелами тем для нас, – розповідає учениця 11 класу Сумської гімназії № 1 Валерія Норик.

Голова ГО «Медіакомпас» Олена Ткаченко зазначила, що конкурс проводитиметься й наступного року і закликала учасників надсилати відгуки, побажання та пропозиції на електронну пошту організації, щоб оргкомітет урахував їх у майбутньому.

Член журі, головний редактор газети Сумського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти «Педагогічна трибуна» Ірина Панасенко зазначила:

– Конкурс шкільних медіа, організований ГО «МедіаКомпас» та Сумським прес-клубом, продемонстрував широку і яскраву палітру видань навчальних закладів. Як журналіст, дуже розумію, скільки праці вкладено у ці сторіночки чи ефірні хвилини! Велике спасибі  учителям, які допомагають і підтримують своїм ентузіазмом діяльність редакцій шкільних видань. Багато видань, представлених на конкурс, зроблені на високому рівні.

Ірина Миколаївна переконана, що шкільні медіа повинні стати невід’ємною частинкою життя кожного навчального закладу.  Це – перші уроки комунікацій, громадянського виховання; за допомогою шкільних ЗМІ діти вчилися б аргументувати свою думку, визначати проблемні теми і питання, аналізувати шляхи їх вирішення.

– Добре було б продовжити цей конкурс, а разом із тим, запровадити творчі майстерні для керівників шкільних медіа, – підсумувала Ірина Панасенко.

Катерина ШЕСТАК