Середа, 17 червня 2020 14:08

Як навчити школяра писати новину: вебінар для керівників журналістських гуртків

Онлайн-тренінг «Як навчити школяра писати новину, розуміти стандарти журналістики, не вірити замовним матеріалам і їх розрізняти» відбувся 16-17 червня у рамках проєкту Інституту демократії імені Пилипа Орлика «Мобілізація зусиль для стимулювання попиту на кращу журналістику та вдосконалення навичок критичного мислення громадян».

Його учасниками стали керівники шкільних гуртків журналістики та редакцій шкільних газет. І завдяки платформі Zoom до навчання одночасно долучилися колеги з Сумщини, Донеччини, Харківщини, Запоріжчини та Полтавщини. Більшість їх склали педагоги, які готують команди для Всеукраїнського турніру юних журналістів. А що через карантин ВТЮЖ цього року не відбувся, то спілкування виявилося очікуваним.
Школярів, які зацікавлені у журналістиці, необхідно відразу привчати до того, що у цій галузі є конкретні вимоги, професійні стандарти, а відтак шкільні твори значно відрізняються від журналістських матеріалів. «Діти працюють по-учнівському, і наше завдання – підняти їхню планку», – зазначила ведуча тренінгу, медіаекспертка Інституту демократії імені Пилипа Орлика, заслужена журналістка України, сертифікована за темою медіаосвіти тренерка Алла Федорина.
Щоб навчити дітей якісній журналістиці та медіаграмотності, необхідно самим знати тонкощі професії. Тож тренерка розповіла про те, як навчати вихованців писати журналістські матеріали. Учасники вивчали критерії добору новин, основні правила написання матеріалів, європейські стандарти журналістики. Алла Федорина каже: процес написання матеріалу має дві сходинки, – коли ми вчимося писати власне журналістський матеріал, знаючи ази, та коли ми вміємо зробити його якісним, дотримуючись стандартів.
«Тренерка просто і дохідливо пояснювала, як навчити школяра написати новину, розуміти стандарти журналістики і не вірити замовним матеріалам. Успіху сприяла атмосфера довіри і практичні вправи, що поєднували тестові і вербальні завдання. Тренінг став гарною школою для педагогів, а отримані знання – підґрунтям для майбутніх успіхів вихованців», – вважає керівниця гуртка «Юний журналіст» Хмелівського ліцею Роменської районної ради Ольга Лобода.
Важливим аспектом роботи у сфері медіа є доброчесність: відсутність плагіату, замовних матеріалів та неналежно маркованої реклами, яка маскується під звичайну публікацію. Часто такі речі важко побачити неозброєним оком. Журналіст має нести відповідальність за те, що він пише й не користуватися необізнаністю читачів. А будь-які медіа мають бути надійними джерелами, що висвітлюють інформацію, не порушуючи норм, – саме цю ідею транслювали на онлайн-тренінгу.
«Я вже багато років навчаю школярів журналістиці, наше видання «Восьме діво світу» є доволі успішним, – маємо нагороди на юнкорівських фестивалях і конкурсах. Власне, переважна більшість відомостей, які прозвучали на тренінгу, мені знайомі, – сказала викладач російської мови та літератури економіко-гуманітарного ліцею №8 імені Василя Стуса міста Краматорськ Донецької області Ірина Григор’єва. – Але це не означає, що вебінар не став для мене корисним. По-перше, я актуалізувала, оновила свої знання після тримісячної перерви. Адже карантинні обмеження перервали заняття в журналістському гуртку. А, по друге, тренерці вдалося зацікавити навіть обізнаних людей чіткою структурою, логікою викладення та наочними і при цьому універсальними прикладами, які можна використовувати в навчанні. Я такі «родзинки» собі законспектувала».

Захід відбувся за підтримки Медійної програми в Україні, яка фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і міжнародної організації Internews.
Діана ЗУБАР