П'ятниця, 04 жовтня 2019 12:27

Суми. Візитка міста? ЦНАП!

7 жовтня 2012 р. набрав чинності Закон України «Про адміністративні послуги», що передбачає надання адміністративних послуг суб’єктам господарювання виключно через «Центр надання адміністративних послуг». ЦНАП – державні установи з надання різноманітних адміністративних послуг за принципом «єдиного вікна» та «прозорого офісу», що на виконання зазначеного закону з 2013 р. створюються при місцевих радах з метою протидії корупції та комфортності в надані послуг фізичним та юридичним особам.

Реформа децентралізації дає можливість органам місцевого самоврядування, в тому числі об’єднаним територіальним громадам (ОТГ), максимально наблизити надання публічних послуг до громадян. А організація роботи ЦНАПів є одним із аспектів того, як у мешканців складається враження щодо турботи місцевої влади про своїх громадян. Та не зважаючи на те, що Сумська міська ОТГ була створена лише цього року, наш обласний центр має вже більше семи років успішного досвіду впровадження комплексного надання високоякісних та доступних адміністративних послуг.

Наразі для організації надання адмінпослуг у м. Суми залучені представники територіальних органів виконавчої влади, структурних підрозділів Сумської ОДА, Сумської міської ради та комунальних підприємств міста. Великий перелік суб’єктів надання адмінпослуг та залучення їх до діяльності ЦНАП у м. Суми стали можливими ще до того, як набрав чинності ЗУ «Про адміністративні послуги».

ЦНАП у м. Суми був відкритий 3 травня 2012 року і згодом одержав статус Регіонального. Тут можна було отримати понад 100 різного виду адміністративних послуг та оформити документи. Очолила ж управління «Центр надання адміністративних послуг у м. Суми» Сумської міської ради Алла Вікторівна Стрижова. Під її керівництвом за досить короткий час ця структура стала серед аналогічних однією з кращих в Україні.

Із 1 грудня 2014-го ЦНАП у м. Суми запрацював за новою адресою – в адмінбудівлі по вулиці Горького, 21, де під Центр, для початку, облаштували перший поверх будівлі. Завданням колективу оновленого ЦНАПу стала організація надання різноманітних публічних послуг на своїй базі у зручний для людей спосіб. Тобто, якщо вже людина прийшла в Центр, то повинна мати можливість вирішити там питання і адміністративного, і комунального, і соціального характеру.

На реконструкцію приміщення, що тривала два роки, з міського бюджету було передбачено 2,3 млн грн. Зокрема, відремонтували самі приміщення, замінили системи кондиціонування, вентиляції, електропроводку, облаштували систему «електронної черги» та пожежооповіщення тощо. Для молодих батьків, відвідувачів Центру, облаштували дитячий куточок. Нове приміщення пристосували і для обслуговування людей із обмеженими фізичними можливостями.

З тих пір минуло ще п’ять років, і багато що змінилося тут ще в кращу сторону. На законодавчому рівні на сьогодні у своїй діяльності управління «Центр надання адміністративних послуг у м. Суми» керується Конституцією України та цілим рядом законів України, в тому числі – «Про місцеве самоврядування», «Про адміністративні послуги», «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань», «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» тощо.

Кількість послуг у центрі постійно зростає і в першому півріччі цього року склала вже 233. У порівнянні з 2018-м їх кількість збільшилася на 17 одиниць (було 216). До того ж чотири послуги суб’єкт звернення – фізична чи юридична особа – може отримати в ЦНАП у м. Суми незалежно від місця реєстрації та місцезнаходження об’єкта нерухомого майна.

«Ми працюємо над покращенням сервісу надання послуг, орієнтуючись на позицію клієнта в тому, наскільки суб’єктам звернень буде зручно їх отримувати, – говорить Алла Стрижова. – А зручно, це коли не треба звертатись до декількох установ, щоб вирішити свої питання. Тому розглядається можливість організації надання у нашому ЦНАПі якомога більше популярних послуг. Наступний крок – це взаємодія із суб’єктами надання послуг: коли максимально ефективно та швидко відбувається відпрацювання справ, можливо, навіть у день звернення особи».

У приміщені ЦНАП мешканці Сумської міської ОТГ на даний час мають можливість вирішити всі питання, пов’язані з реєстрацією місця проживання, отриманням документів дозвільного характеру (архітектурні, земельні та питання будівництва), реєстрацією бізнесу, нерухомого майна, отримання паспорта громадянина України для виїзду за кордон з безконтактним електронним носієм та паспорта громадянина України у формі ID-картки тощо.

Мовою цифр свою діяльність у першому півріччі 2019 р. ЦНАП у м. Суми представляє в такому вигляді:

191004 01

Наразі відвідувачів Центру забезпечено можливістю дистанційного доступу до повної, актуальної та достовірної інформації про адміністративну послугу, що розмішена на офіційному веб-сайті ЦНАП (http://cnap.gov.ua) та інформаційному порталі міськради (https://smr.gov.ua). Крім того, забезпечена можливість дистанційного доступу суб’єкта звернення для завантаження, заповнення та друку електронних заяв та інших документів, необхідних для отримання адміністративної послуги, за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем. Разом з тим, суб’єкти звернень можуть зареєструватися онлайн в електронній черзі ЦНАП та перевірити свій статус в ній.

У залах очікування управління працюють інформаційні термінали самообслуговування, а на його веб-сайті працює функція зворотного зв’язку: заявники мають можливість проконсультуватися онлайн з будь-якого питання, що входить до повноважень Центру, та залишити свій відгук. Відтак ЦНАП у м. Суми надає суб’єктам звернень можливість отримання також дистанційної консультації, дистанційного запису на прийом, попереднього замовлення адміністративної послуги з наступним поданням оригіналу пакета документів, дистанційної оцінки якості надання адміністративної послуги, а також подання скарги щодо порушення порядку надання адміністративної послуги.

На даний час під час візиту суб’єкта звернення до ЦНАП адміністратори приймають документи в паперовому вигляді, і разом з тим є певний перелік послуг, де замовники можуть замовити послугу онлайн. Серед них – про державну реєстрацію земельної ділянки, про реєстрацію ФОП, юридичних осіб та нерухомого майна, отримання відповідних інформаційних довідок з реєстрів, про призначення житлових субсидій тощо.

При отриманні зазначених послуг суб’єкти звернення також здійснюють оплату за надання адмінпослуги в електронній формі (у разі надання платної адмінпослуги).

Щоправда, реалізація суб’єктом звернення такої можливості передбачає наявність декількох умов для вдалого оформлення адмінпослуги. Це, зокрема, проведення електронної ідентифікації суб’єкта звернення (наявність електронного підпису), розроблення та затвердження електронних форм заяв та інших документів, необхідних для отримання адмінпослуги, а також запровадження міжвідомчої електронної взаємодії.

У перспективі ЦНАП у м. Суми прагне до забезпечення виконання всіх етапів (процедур), передбачених порядком надання адмінпослуги в електронній формі; отримання адмінпослуги на підставі даних, відомих про фізичну або юридичну особу та забезпечення реалізації доступу суб’єктів звернення до електронних послуг через мобільні додатки, що взаємодіють із єдиним державним порталом адмінпослуг згідно з єдиними визначеними вимогами; створення особистого кабінету користувача.

Крокуючи в ногу з вимогами часу, активну позицію працівники ЦНАП у м. Суми займають у співпраці з Всеукраїнською асоціацією центрів надання адмінпослуг, особливо у сфері розроблення законопроектів та внесення змін до чинного законодавства України. Продовжується робота по внесенню даних щодо кількості наданих послуг на сайт SMART Monitor, що дасть можливість збирати статистику та порівнювати за певними показниками окремі ЦНАПи із різних регіонів України.

ЦНАП у м. Суми залюбки ділиться власними практиками надання адмінпослуг із численними делегаціями з інших регіонів та переймає кращий зарубіжний досвід. Так, наприклад, Алла Стрижова побувала з робочою поїздкою в Німеччині, а в рамках німецько-українського проекту «Реформа управління на сході України», що впроваджується GIZ за дорученням уряду Німеччини, взяла участь у м. Єреван у конференції «Реформа системи надання адміністративних послуг. Досвід Вірменії, Грузії, України».

Цьогоріч з метою доступності та наближення точок надання адмінпослуг до місць проживання громадян розпочали свою роботу територіальні підрозділи ЦНАП у м. Суми за адресами: вул. Герасима Кондратьєва, 165/71 (з лютого 2019 р.) та вул. Романа Атаманюка, 49А (з червня 2019 р.). У цих філіях надаються послуги з архітектурних та земельних питань, здійснюється реєстрація/зняття місця проживання, видача довідок про склад сім’ї, за формою 13, реєстрація прав на нерухоме майно та юридичних осіб-підприємців, оформлюються документи дозвільного характеру тощо. Крім того, для територіального підрозділу по вул. Р. Атаманюка було закуплено та встановлено обладнання для видачі закордонних паспортів та паспортів громадянина України.

Ще одне досягнення полягає в тому, що в результатів участі в четвертому раунді відбору учасників фази впровадження Програми «U-LEAD з Європою» в частині створення/модернізації центрів надання адмінпослуг найближчим часом буде відкрито ще один територіальний підрозділ у с. Піщане. Фахівці Програми будуть надавати підтримку в організації його діяльності, в забезпеченні офісним устаткуванням, меблями, а також проводитимуть навчання адміністраторів.

Сьогодні ж Алла Стрижова окремо акцентує увагу на основних засадах указу президента України від 04.09.2019 №647 «Про деякі заходи із забезпечення надання якісних публічних послуг», що зобов’язують уряд запровадити нові підходи до створення та діяльності ЦНАПів (https://www.president.gov.ua/documents/6472019-29441). Тож у найближчий час ЦНАП та інші підрозділи Сумської міськради чекає клопітка робота на формування так званої сервісно-орієнтованої держави, де головним є принцип клієнтських відносин між громадянином та органом місцевого самоврядування.

«Маємо зруйнувати традиційну систему управління, коли чиновник наділений владними і наглядовими повноваженнями, а громадянин підлаштовується під нього. В моделі сервісної держави роль чиновника зводиться до технічного обслуговування потреб громадянина. І такі принципи в організації роботи вже понад 7 років сповідує колектив ЦНАП у м. Суми та спеціалісти структурних підрозділів міськради, що співпрацюють з нами», – наголошує Алла Стрижова.

За її інформацією, за перше півріччя цього року до управління надійшло 3750 поштових відправлень, у т.ч. звернень від підприємств та організацій – 795, від громадян – 635.

«Усі звернення успішно розглянуті у встановлений чинним законодавством термін. Якщо у зверненні є зауваження щодо організації роботи Центру, ми дослухаємося до думки наших відвідувачів і конструктивну критику сприймаємо як напрямок для удосконалення. А найкраща оцінка нашої діяльності – посмішки людей, які дякують нашим працівникам за швидку, зручну, ефективну та щиру допомогу», – наголошує Алла Вікторівна.

У травні-червні в межах проекту «Посилення ролі громадянського суспільства у забезпеченні демократичних реформ і якості державної влади», що здійснюється за фінансової підтримки Європейського Союзу, Центр політико-правових реформ разом із партнерськими громадськими організаціями провів моніторинг 57-ми ЦНАПів (з урахуванням філій). У ході даного соціологічного дослідження були визначені чіткі критерії, що оцінювалися відвідувачами. За сумою балів, отриманих під час анкетувань, ЦНАП у м. Суми посів по Україні почесне 7 місце.

Активна позиція керівництва громади, підтримка депутатського корпусу, вивчення кращих практик в організації надання адмінпослуг та залучення ресурсів є тими чинниками, які суттєво сприяють новій якості надання адмінпослуг у Сумах. І наразі можна впевнено сказати, що сумський досвід із часом стає все кращим, а управління «Центр надання адміністративних послуг у м. Суми» Сумської міськради вже є «візитівкою» міста, взірцем для інших, прикладом, як саме треба надавати популярні послуги громадянам та юридичним особам.

Віталій Кохан

Прочитано 4113 разів