Неділя, 01 травня 2022 06:57

«Не дивлячись на війну, закони в Україні діють, і ми відстоюємо права наших громадян»

Про роботу Сумського місцевого центру безоплатної правової допомоги в час війни; проблеми, з якими сюди звертаються зараз українці, та специфіку питань, актуальних сьогодні, розмовляємо з заступником начальника відділу центру  Романом Єременком.

Роман працює у центрі чотири роки. На попередній роботі – в банківській системі –було простіше, говорить він, бо йшлося про юридичні питання однієї галузі. У службі правової допомоги необхідно володіти дуже широким спектром знань, адже люди звертаються до центру з безліччю питань. І кількість звернень у останні роки, навіть місяці, постійно зростала. «На кінець минулого – початок теперішнього року у нас  щоденно було 30-40 клієнтів із потребою первинної правової допомоги. Для отримання вторинної правової допомоги щодня зверталося близько 10 осіб. Тому, прийшовши сюди працювати, довелося підучитися», – усміхається Роман. Утім, на такій роботі необхідно вчитися постійно – ось і війна внесла свої корективи до законодавства держави.

Відповідно до Закону України «Про безоплатну правову допомогу»,  первинна правова допомога передбачає надання консультацій і роз'яснень з правових питань; складення заяв, скарг та інших документів правового характеру (крім документів процесуального характеру);

вторинна правова допомога передбачає такі види правових послуг, як здійснення представництва інтересів осіб, що мають право на безоплатну вторинну правову допомогу, в судах, інших державних органах, органах місцевого самоврядування, перед іншими особами; складення документів процесуального характеру.

– Як змінила війна режим роботи місцевого центру?

– Нас було переведено на дистанційну роботу, забезпечено для цього всім необхідним. Тому надавали консультації в такому режимі. Коли у Сумах ситуація трішки стабілізувалася, почали по мірі необхідності зустрічатися з клієнтами, – якщо потрібно було вивчити документи або сформувати матеріали для надання вторинної правової допомоги.

На даний час працюємо в штатному режимі, але неповний робочий день. Адже поки клієнтів небагато, та й не всім нашим працівникам вдалося повернутися до Сум. Іноді причиною – зруйновані дороги, дехто перебуває в населених пунктах, де не відновлене автобусне сполучення… Інша причина – ще не повністю відновили свою роботу суди. Адже ми працюємо з цивільними, адміністративними справами, а вони їх наразі не розглядають, працюють за криміналом, санкціями. Коли суди повноцінно відновлять роботу і почнуть розглядати справи, які належать до нашої юрисдикції, повноцінніше працюватимемо й ми. Але робота є, ви бачили – при вас прийшло два клієнта. Сподіваємося, найближчим часом перейдемо в звичайний режим, бо люди повертаються, їм потрібно вирішувати якісь свої проблеми і вони приходять усе більш активно.

– Чи змінилися через війну інтереси, потреби клієнтів?

– Клієнти, як і завжди, звертаються з дуже різними питаннями. Зараз часто цікавляться, як діяти у тих умовах, що були очевидними до війни, тепер, у війну, за воєнного стану. Адже, справді, у звʹязку з цим є зміни в законах. Центр дає  роз’яснення, наприклад, щодо трудового законодавства: можливості звільнення, законності звільнення, переведення на частину робочого дня... Таких питань багато, бо чимало людей виїздили в екстремальних умовах, ніяких заяв на звільнення чи на відпустку за власних рахунок не писали.

Актуальним загалом в Україні є питання отримання статусу переміщеної особи. Але наша територія була в зоні бойових дій, тому сюди не приїздили, а переважно виїздили звідси, і у нас цієї теми практично немає.

Дуже багато запитань стосуються мобілізації: як має проходити, як і хто має вручати повістки… Фактично є закон, що визначає порядок. Але у воєнний час виникли зміни. Навіть голова Сумської обласної військової адміністрації давав роз’яснення, що, скажімо, вручення повістки на блокпостах не є порушенням.

Залишаються актуальними питання отримання спадщини. Бо люди, наприклад, виїхали, а терміни отримання спадщини тим часом минають. Чи люди не могли звернутися до нотаріуса, бо нотаріуси теж не працювали. Ми даємо роз’яснення щодо продовження терміну прийняття спадщини. Тобто питання, бачте, цілком традиційне, але з поправкою на сучасний стан.

– А з якими проблемами приходили до вас сьогодні?

– Сьогодні зверталися щодо домашнього насилля. Конкретна справа виникла не останнім часом, вона триває понад рік. Звернення до поліції дало лише тимчасове вирішення. Після розмови особу записали на прийом, пояснили, які документи слід надати, і потрібно подавати до суду, аби вжили заходів до кривдника.

Другий відвідувач звернувся з приводу договору оренди земельної ділянки. Це актуально, бо там також відбулися зміни у законодавстві: якщо дія такого договору закінчується у період воєнного стану, то він автоматично пролонгується на один рік. Але у даному разі гострота питання була дещо в іншому. Виявилося, що договір, який я прочитав, складений іншою стороною з користю в свій бік. Тож порадив при пролонгації дещо змінити.   

– Чи вже були звернення щодо проблем не традиційних, а пов’язаних безпосередньо з війною, зі злочинами, вчиненими агресорами?

– Зараз служба правової допомоги спільно з прокуратурою проводить ряд заходів для допомоги особам, які постраждали від воєнних злочинів, у тім числі й щодо руйнування житла.

Багато людей – і це зрозуміло! – не знають, як правильно зафіксувати злочин, аби такі матеріали стали доказом у суді. Сфотографувати і виставити фото в мережу не достатньо, аби це було прийнято як доказ вини російської федерації. Ми пропонуємо допомогу в тому, щоб порядок фіксування був правильним.

Яким чином треба діяти, щоб правильно зафіксувати злочин? Якщо це зйомка на фото, відео, обов’язково має бути прив’язка до місцевості. Якщо, скажімо, знімається на телефон, бажано включити геолокацію. Бажано зафіксувати суміжні об’єкти, які підтвердять, що вказуване руйнування відбулося дійсно внаслідок авіаудару чи пострілу – що це воєнний злочин. Обов’язково рекомендуємо зберігати цю інформацію. Зберігати першоносій, щоб його можна було використати надалі. Якщо раптом виникнуть сумніви, чи це не фальсифікація, саме з першоносієм можуть працювати експерти.

Наступне: встановлюються особи, які можуть бути свідками. Також постраждалим особам рекомендуємо пройти офіційне інтерв’ювання. Адже кожен може щось випустити, забути, а інтерв’ювання допомагає повно встановити картину події.

Потерпілі, до речі, можуть звернутися на сайт Генеральної прокуратури, де є спеціальна платформа, на якій можна заповнити належні документи про злочин.

Наголошуємо, що персональні дані людини, які вона має обов’язково вказати при зверненні, є конфіденційною інформацією, вони не будуть розголошуватися. Тому люди не повинні боятися звернень.

Роз’яснюємо, які ще є боти, платформи для подібних звернень. Та найперше, звичайно, – написання заяви до органів прокуратури.

Чому це обов’язково? Бо за цим будуть проведені обов’язкові слідчі дії. Адже те, що особа зафіксувала злочин, – це одне, але є порядок офіційної фіксації. Для цього на місце події виїздять правоохоронці і оформляють необхідні документи.

Не обов’язково мова про руйнування, – злочин може бути у позбавленні життя чи в замахові на це, у вчиненні насильства, пошкодженні не лише приватного майна, а й об’єктів інфраструктури… І це треба зафіксувати належним чином відповідними органами, які мають право на цю фіксацію.

Ми можемо допомогти людині зафіксувати злочин, чи вона звернеться на сайт прокуратури. Але щодо руйнувань важливо знати ще одне. Вже є випадки, коли люди зразу починають ремонтувати чи поновлювати зруйноване. Це зрозуміло, це в крові українців, – навести порядок і пошвидше! Ми категорично не радимо цього робити, поки відповідні органи не зафіксували злочинів за вашим зверненням. Треба розуміти: лише офіційна фіксація відповідними правомочними органами дає можливість використовувати матеріали у міжнародних судах. А Україні, всім нам дуже важливо сьогодні документально довести злочини росії. Тож, якщо руйнування не загрожують життю і здоров’ю, варто почекати з ремонтом.

– Які ще питання, на вашу думку, актуальні сьогодні для Сумщини?

– Питання всі актуальні. Наприклад, щодо аліментів. Зараз немало випадків, коли вони не приходять. Відразу виникає запитання: чому? Можливо, є якість нововведення? Ніяких змін у законодавстві щодо цього немає! Аліменти треба платити.

Ускладнилося питання з першою виплатою аліментів – зараз суди не розглядають ці справи. А людям, зрозуміло, треба за щось жити й чимось годувати дітей. Тому чекати з заявою на аліменти, поки не почне працювати суд, не потрібно – ми радимо подавати заяву зараз, а коли суд розглядатиме питання, він орієнтуватиметься на дату подання заяви і призначатиме виплати саме з тієї дати. Тобто це питання, яке не можна відкладати на потім.

– Юристу доводиться бути і психологом. Ви спілкуєтеся, «скануєте» настрої – як люди налаштовані сьогодні, наскільки вплинула на нас війна?

– Знаєте, паніки я не помітив. Загалом, коли у людини є нагальне питання, вона зосереджується на його вирішенні і відволікається від глобальної ситуації.

Звісно, завжди є такі, хто з порогу – зі сльозами на очах: що робити? Намагаєшся заспокоїти, бо інакше не отримаєш суттєвої інформації за зверненням. Іноді реакція «все пропало!», а коли зʹясуєш суть, виявляється, що питання не наскільки страшне і його елементарно можна вирішити звертанням до суду чи якогось органу, який вправі це вирішити. От приходила недавно жінка: купила телефон, а він не працює. Не буду говорити, яка це мережа магазинів, досить популярна, жінка звернулася туди, а їй категорично: ні, воєнний стан, ніякого повернення. Чекайте, кажуть, поки закінчиться воєнний стан, а потім прийдете. Вибачте, але ж людям потрібно спілкуватися зараз! І саме через війну ця потреба особливо важлива.

До суду ця справа не дійшла. Бо ж закони й у час воєнного стану продовжують діяти, в тому числі й закон про захист прав споживача. Ми зателефонували керівнику торгівельної мережі, пояснили ситуацію, і він віддав розпорядження вирішити конфлікт негайно, повернути людині кошти за бракований товар. Жінка була просто щаслива.

…На жаль, є випадки, коли свою вину дехто намагається перекласти на воєнний стан, чи взагалі отримати зиск від ситуації…

– Як працювали ваші співробітники в умовах окупації області, адже відділення Сумського місцевого центру й у Путивлі, Білопіллі та Краснопіллі? Чи були в безпеці?

– Загроза, на жаль, була. Декому доводилося екстрено тікати, ховатися. Навіть було пошкодження особистого майна співробітників. На щастя, все минуло без ушкоджень здоров’я та життя наших людей.

– Романе Олександровичу, що ви сьогодні побажаєте людям як юрист і як людина?

– Як юрист пораджу: якщо не повністю знаєте законодавство, краще зверніться до нашого центру. І ваші права будуть дотримані. …Чоловік, про якого ми говорили, що звертався сьогодні з договором про оренду, прощався й каже: добре, що спочатку прийшов до вас.

Як людина, скажу одне: бережіть себе, дослухайтеся до вимог, як себе вести в цей час. І – миру всім!

Спілкувалася

Алла Федорина

Прочитано 2241 разів