Четвер, 26 липня 2018 04:25

Юридичні консультації з питань роздержавлення ЗМІ. Якщо рада проігнорувала пріоритетне право реформованого видання на висвітлення її діяльності

На запитання відповідає юрист проекту Тернопільського прес-клубу  Ігор ФЕДОРЕНКО.

Запитання: «Міська рада вчинила з редакцією нечесно. Коли ми починали процес роздержавлення, нам обіцяли подальшу підтримку. Попри те, що, за Законом, пріоритетне право на висвітлення діяльності міської ради (колишнього засновника) після реформування має саме  наше видання. Чи, може, я не правий? Однак після того, як ми завершили процес роздержавлення, міська рада уклала угоду про висвітлення своєї діяльності з іншою газетою нашого міста. Їхній аргумент – значно більший тираж тієї газети. Чи можемо ми якось захищати свої права і якщо так, то яким чином повинні діяти?»
   – Згідно з пунктом 3 частини 2 статті 12 Закону України «Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації», одним із видів державної підтримки реформованих редакцій  є «надання редакціям пріоритетного права на укладення договорів про висвітлення діяльності місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування». Таким чином пріоритет надається не на висвітлення діяльності ради, а на укладання договорів про висвітлення діяльності.
Цивільне та господарське законодавство України, у випадках укладання договорів, застосовує термін «переважне право», яке зрозуміле і використовується десятиріччями. Що мали на увазі під терміном «пріоритетного» ті, хто писав Закон України «Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації», і як воно повинно застосовуватися, можна тільки здогадуватися, бо ні практики, ні законодавчого визначення терміну немає.
Договір на висвітлення діяльності органів місцевого самоврядування є договором про надання послуг – ДК 021:2015: 79820000-8 — Послуги, пов’язані з друком. Якщо вартість послуги дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень, то закупівля повинна проводитися у відповідності до Закону України «Про публічні закупівлі» який установлює правові та економічні засади здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади. У випадку конкурсних торгів складно скористатися п. 3 ч. 2 ст. 12 Закону України «Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації», бо пріоритетне право повинно бути відображено в «критерії вибору переможця» і спрацює тільки при рівності всіх інших умов учасників. Теоретично закупівлю послуг органом місцевого самоврядування без такого критерію, при наявності реформованого ЗМІ, можна оскаржувати.  Якщо сума договору дорівнює або більше ніж 200 тисяч гривень і договір укладався без конкурсу, це є підставою визнання такого договору недійсним. В будь якому випадку для захисту Вашого порушеного пріоритетного права необхідно звертатися з позовом до суду, іншого порядку вирішення цього спору немає. Цей спір підпадає під юрисдикцію господарського суду.

Консультації надаються в рамках виконання проекту Тернопільського прес-клубу «Комплексна підтримка друкованих ЗМІ різних регіонів України в процесі роздержавлення та налагодження їх самостійної діяльності» при підтримці “Українського медійного проекту” (У-Медіа), що реалізується Інтерньюз в Україні та фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID).

Прочитано 561 разів