Середа, 11 жовтня 2017 12:24

Cherchez la femme по-сумськи

Аналіз сумських ЗМІ за серпень підтвердив результати лютневого аналізу і засвідчив, що цитування чи згадування жінок у газетах та інтернет-сайтах зустрічається удвічі, а то й утричі рідше, ніж чоловіків. Загалом у серпні було проаналізовано 3290 матеріалів у друкованих виданнях і 2559 матеріалів – в онлайн-медіа.

У інтернет-виданнях винятком є освітня, медична та волонтерська тематика, де кількість експерток переважає кількість експертів.

інтернет видання

У друкованих - відсток експертів переважає, втім мінімальний розрив зафіксовано в освітній і медичній тематиках.

друковані змі

Порівняно велика кількість експерток у цих розділах пов’язана з тим, що саме у цих сферах і працює більшість жінок. Зокрема, як обласне управління освіти та науки, так і міське очолюють жінки, більшість директорів шкіл також жінки. У сфері медицини, культури схожа ситуація. Те ж стосується департаментів фінансів, яке і на рівні області, і на рівні міста очолюють жінки.

У решті ж випадків превалюють цитування чи згадування чоловіків. Що й не дивно, адже на більшості ключових посад в місті та області, знаходяться чоловіки. А отже, матеріали з брифінгів, прес-конференцій, круглих столів за їх участю, переважають, що, відповідно, і знайшло відображення у даному моніторингу.

У графі «Інше» левова частка матеріалів стосуються кримінальної тематики. Інформацію видання беруть на офіційних сайтах ГУ Нацполіції та прокуратури в Сумській області чи з розсилки прес-служб цих відомств. Інколи видання беруть коментарі у керівниць прес-служб, які, відповідно, виступають експертками. Але такі випадки поодинокі.

Загалом, сумські видання, особливо це стосується інтернет-видань, мають доволі низьку якість контенту і наповнюються матеріалами, які розсилаються прес-службами управлінь, організацій, відомств. Багато матеріалів –передруки з інших видань.

Sumy.today

Кількість публікацій за день – 39-35. Загалом за місяць було промоніторено 679 інформацій новинного характеру.

В даному інтернет-виданні цитування експертів-чоловіків цілковито переважає над цитуванням жінок-експерток (76% і 24% відповідно). Для порівняння: у лютому цього ж року (72% і 28% відповідно). Жінки коментували найчастіше теми освіти й медицини, чоловіки - економіки/бізнесу, політики та подій, пов’язаних із ДТП та кримінальними діями.

Щодо фемінітивів, то назви посад, які займають жінки, та їхньої професійної приналежності, на сторінках сайту у більшості випадків вживаються у чоловічому роді, як-от: начальник відділу, директор школи, заступник голови облради тощо. Назви у жіночому роді поодинокі, та все ж, порівняно із лютим, їх кількість зросла на 16 %. Тоді експерти зафіксували лише 3 випадки використання фемінітивів проти 39 у чоловічому, у серпні ж зафіксовано 12 фемінітивів і 44 випадки написання назв посад жінок у чоловічому роді.

Матеріалів чи ілюстрацій сексистського характеру не виявлено.

Xpress

За місяць було проаналізовано 118 матеріалів. Контент видання не змінився - в основному це передруки з центральних та місцевих ЗМІ, прес-релізи прокуратури та поліції. За цей період було відзначено цитування 79% експертів (найбільше у рубриках «політика» та «економіка / бізнес») проти 21% експерток ( найбільше у рубриках «економіка / бізнес» та « медицина). До прикладу, у лютому було 74% експертів (найбільше у рубриках«інше», «економіка / бізнес») проти 26% експерток (найбільше у рубриках «інше», «політика»). У матеріалах було вжито 5 фемінітивів і зафіксовано 15 випадків вживання назв посад жінок у чоловічому роді. До речі, у лютому у цьому виданні не було використано жодного фемінітиву - усі назви посад були чоловічого роду.

Експертами зафіксовано один матеріал із сексистським контентом – «І усі пісюхи ваші». Як купити дешеві, але презентабельні іномарки у Польщі»

cексизм експрес

Також на сайті був один тематичний матеріал «…Не питайте її про борщ». Сумська жінка на сторінках місцевих ЗМІ», написаний за результатами Гендерної медіа-кав’ярні у Сумах.

debaty.sumy.ua

Більшість матеріалів, які розміщаються на сайті «Сумські дебати» (а це в середньому 50 на день) – це офіційні прес-релізи від представників силових структур. Попри критику не тільки з боку експертного середовища, а й звичайних читачів, сайт не відмовився від розміщення у якості матеріалів постів із соцмереж знакових для області людей. Загалом за місяць було проаналізовано 1207 матеріалів. Як і в інших інтернет-виданнях, спостерігається значна перевага щодо цитування експертів (72%) проти цитування експерток (28%) (у лютому 77% і 23% відповідно). Найчастіше експертки коментували теми, означені в розділах «інше», «економіка / бізнес»,«медицина». Експерти коментували теми, означені в в розділах «інше»,«політика», «економіка/ бізнес», «війна».

Щодо фемінітивів, то в цьому виданні назви посад, які займають жінки, вживаються переважно у чоловічому роді (заступник директора, провідний фахівець відділу, заступник міського голови, президент об’єднання). Проте, трапляються поодинокі випадки словоформ жіночого роду, як-от – директорка, авторка.

В одному матеріалі можуть вживатися терміни на означення посади однієї й тієї ж самої жінки спочатку у чоловічому роді, але поряд у жіночому (Дар’ї Рубльовій – члену збірної юнацької команди України, учасниці Європейського олімпійського фестивалю).

Загалом у виданні за місяць було зафіксовано 13% фемінітивів. У решті випадків назви посад жінок були вжиті у чоловічому роді.

0542.ua

Орієнтовна кількість новинних матеріалів за день – 19-25, загалом за місяць було проаналізовано 424 матеріали. Кількість цитування експертів вдвічі перевищує кількість коментарів та цитування експерток. Автори сайту в деяких матеріалах продовжують подавати цитати не від імені певної особи, а від групи. Наприклад: «говорят активисты, организаторы, чиновники».

За місяць сайт у 32% надавав слово жінкам (найчастіше у розділах «інше» та «освіта і наука»,«економіка / бізнес») та у 68% чоловікам, при чому більшість - у тих же тематиках.

У серпні у виданні використано 2 фемінітиви і 27 назв жіночих посад у чоловічому роді. Матеріалів сексистського характеру не виявлено, але зображення саме дівчат і жінок ілюструють матеріали, де йдеться про представників обох статей.

spec-kor.com.ua

Загалом за місяць було проаналізовано 131 матеріал. Співвідношення експерток до експертів 40% : 60% ( у лютому 23% : 77%). Жінки найчастіше коментували теми, пов’язані з медициною, економікою та бізнесом, волонтерством. Чоловіки – інше, економіка/бізнес, війна.

За місяць «Спецкор» вжив 6 фемінтивів. Домінуючими ж залишаються означення чоловічого роду – 28.

Аналіз сайту не показав помітного тяжіння до сексизму.

Друковані ЗМІ

Загалом було проаналізовано 731 матеріал. У всіх друкованих ЗМІ, які підлягали моніторингу, за місяць помічено однакову тенденцію - помітне переважання термінів чоловічого роду на означення посад чи професійної приналежності жінок – (співвідношення 88% і 12%). Вживання фемінітивів різниться для кожного видання. Зокрема, російськомовні «Панорама» та «Ваш шанс» їх майже не використовують.

Тенденція переважання цитувань експертів-чоловіків порівняно з експертками-жінками зберігається і у друкованих ЗМІ. Загальне співвідношення експерток і експертів – 29% і 71% (у лютому – 35% і 65% відповідно).

Матеріалів із ознаками сексизму, у друкованих ЗМІ, не виявлено.

Районна газета "Білопільщина"

Загалом було проаналізовано 60 матеріалів. Особливістю серпневих випусків є публікації про святкування днів села у районі. У матеріалах наводилося багато прізвищ, частина з них з ініціалами, що унеможливило ідентифікацію за статевою приналежністю героїв публікацій. Експерти віднесли ці публікації до розділу «розваги».

Газета "Білопільщина" за місяць лише в 30% подає думки жінок ( у лютому – 37%). Жінки коментують теми, означені тематиками «економіка / бізнес», «розваги». Чоловіків найбільше у розділах «економіка / бізнес», «спорт» і кримінальних повідомленнях.

Щодо використання фемінітивів, то у виданні цілком превалюють назви посад жінок у чоловічому роді. В жіночому роді посади називалися у 5 випадках проти 60 у чоловічому.

Обласна газета "Сумщина"

Загальна кількість проаналізованих матеріалів у серпні – 93. Думкою жінок видання цікавилося в 28% (37% у лютому), вони коментували економічну, політичну і медичну тематики.

Порівняно з лютим майже не змінилася кількість означення професій, посад, які обіймають жінки, у чоловічому роді. І у лютому, і у серпні вони використовувалося в 68%.

У газеті було надруковано один тематичний матеріал під назвою «Гендер і мова», який стосувався використання фемінітивів і був написаний після зустрічі у Гендерній медіа-кав’ярні в межах проекту «Гендерний простір сучасної журналістики: від теорії до практики».

Загалом газета налаштована до змін. Намагається використовувати фемінітиви, втім звичка вживати назви посад у чоловічому роді поки що перемагає.

"Ваш шанс"

За місяць було проаналізовано 356 матеріалів. Експертками жінки виступили у 28% випадків (у лютому – в 35%). Газета не зраджує своїй тематиці і продовжує робити акцент на висвітленні проблем життєдіяльності обласного центру, зокрема ЖКГ, де найчастіше експертами виступають чоловіки. Багато матеріалів на спортивну тематику, але при цьому експертів і експерток у них загалом мало (при цьому подано лише 1 експертну думку жінки), а героїнь удвічі менше, ніж героїв. Найбільше чоловіків залучено до коментування й економічної та політичної тематики.

Видання майже не використовує фемінітиви. Експертами було зафіксовано тільки 2 випадки вживання означення посад у жіночому роді. Натомість у чоловічому роді – 51.

"Панорама"

У серпні було проаналізовано 135 газетних матеріалів. У них зафіксовано 35% експерток ( аналогічно, як у лютому). Найчастіше жінки коментували економічну тематику, чоловіки – ще й політичну.

Назв посад і зайнятості жінок у жіночому роді зафіксовано лише 3, тоді як у чоловічому – 28.

"Ярмарок"

Проаналізовано 87 матеріалів. У виданні наведено думку жінок лише у 18%. Їх одиниці у політичній, економічній і медичній тематиках, а при висвітлені питань освіти, культури, спорту, війни, волонтерства вони загалом відсутні.
Загалом газеті використано тільки один фемінітив і 5 означень посад у чоловічому.

Підсумкове.

Як показав аналіз, сумські ЗМІ цураються не тільки вживати фемінітиви, а й взагалі залучати жінок у якості експерток. Ті ж, кого залучають, переважно є посадовими особами, які очолюють певні структурні підрозділи у різних гілках влади. Найчастіше жінки коментують питання, пов’язані з економікою, медициною, освітою. У друкованих ЗМІ експертками часто виступають звичайні громадянки з їх проблемами, при цьому часто вказується тільки ім.’я людини (Наталя, мешканка будинку, Катерина, потерпіла).

Що ж стосується згадування героїв та героїнь, подібну тенденцію означити складно, оскільки їх кількість варіюється в залежності від подій, отож, їх співвідношення може бути різним.

Як і в лютому, у серпні у сумських ЗМІ практично не було зафіксовано гендерних стереотипів. Раз було вжите словосполучення – «голова родини» щодо чоловіка, та й то це був матеріал не власний журналістський, а інформація прес-служби Національної поліції.

Гендерний моніторинг журналістських матеріалів регіональних видань проведений у межах проекту «Ґендерний простір сучасної журналістики: від теорії до практики», що реалізовується Волинським прес-клубом у партнерстві з Гендерним центром, Незалежною громадською мережею прес-клубів України та за підтримки програми «У-Медіа» (Інтерньюз).