П'ятниця, 15 вересня 2017 09:14

Розкажи про себе правильно: інформація, якої потребують усі

Тема п’ята. У своїй відомій книзі Дейл Карнегі писав: «Щоліта я їжджу до Мену на рибалку. Я особисто дуже люблю суниці з вершками, але виявив, що з якоїсь дивної причини риба віддає перевагу черв’якам. Тому коли я їду на рибалку, то не думаю про те, чого хочу сам. Я думаю про те, чого хоче риба. Я не насаджую на гачок в якості приманки суницю з вершками, а підманюю рибу черв’яком чи коником-стрибунцем, говорячи: чи не хочеш покуштувати?»

Досить часто, пропонуючи щось іншим, ми даємо те, що подобається особисто нам. А треба пропонувати те, що хочуть вони. Це стосується й інформації.

Що ж цікавить людей, а відтак і ЗМІ? Цікавлять новини, події, інформація, значима і корисна для громади. Отже, це має бути не загальна інформація, а така, яка відповідає вимогам інформаційних жанрів журналістики.

Себто вона повинна містити конкретику – мати інформаційний привід – тобто щось має відбутися, аби про це можна було написати. Описуючи подію, треба дати відповідь на п’ять обов’язкових запитань: хто (що)? де? коли? як? чому? Якщо є відповіді на ці запитання, можна вважати, що про подію ви розповіли досить повно.
Інформація повинна володіти й такою обов’язковою рисою, як оперативність. Тобто, чим швидше ви розповісте про подію, тим цікавіше це буде читачам і тим ймовірніше, що інформацію про це використають ЗМІ.

Звичайно, інформаційний привід часом створюється і «штучно». Але для початку наведемо ілюстрацію інформаційного приводу «в чистому вигляді». Скажімо, може бути інформаційний привід-новина про те, що у вашій організації відкрита «гаряча лінія» для консультування підприємців. Ви повідомляєте: «гаряча» телефонна лінія (що?) почала роботу. Діє вона при вашій НУО (де?) Відкрита вона такого-то числа і тепер щодня з дев’ятої до сімнадцятої (коли?) на неї можна подзвонити. Працюють на ній досвідчені фахівці економіст і юрист, які дадуть докладні відповіді на ваші запитання або ж назначать час, коли зможуть надати вичерпну інформацію протягом наступного дня (як?). Приводом для відкриття лінії стали численні конфлікти підприємців і контролюючих органів, а відтак виникла потреба інформування та освіти підприємців, їх правового захисту (чому?).

Але привід може бути й не новинним. Скажімо, ваша «гаряча» лінія діє вже п΄ять місяців. Що можна розповісти про неї? Ви можете порахувати середнє число звернень щомісяця. Визначити, щодо яких проблем виникає найбільше питань, а відповідно, які з них є найактуальнішими для підприємців сьогодні. Зроблене за цими даними повідомлення (якщо лінія справді добре працює і звернень на неї справді чимало, про що й засвідчать цифри) так само придатна для використання, бо вона містить інформацію, цікаву для чималої соціальної групи.

Врешті, за домовленістю з певним ЗМІ, наприклад, сайтом, орієнтованим на підприємців, ви можете вести власну щотижневу чи щодвотижневу рубрику: наводити два-три запитання, з найбільш характерних, що надійшли на «гарячу» лінію, та відповіді на них, які, напевно ж, цікавлять ще багатьох людей.

Саме це – зацікавленість якомога більшого числа людей у тому, що ви повідомляєте, – і визначає ще одну необхідну характеристику тої інформації, яку ви маєте запропонувати ЗМІ.

Скажімо, ваша звітно-виборна конференція – це також подія. Але чому, попри ваше повідомлення про це різним ЗМІ, жодне даної інформації не вмістило? Бо порахуйте, скільком людям це цікаво. Ну, двадцяти трьом членам вашої організації. Ще керівникам трьох організацій, з якими ви співпрацюєте. Двом представникам влади, з якими ви контактуєте. Та, скажімо, дружині колишнього керівника організації, яка хотіла у ролі члена вашої НУО, не будучи ним, з’їздити на навчання до Польщі, за що, власне, її чоловік і був знятий. Згодьмося, не так багато людей. Хоча, якщо ви додасте оті «пікантні» деталі, через які відбулося переобрання, інформація, звісно, зацікавить більшу кількість загалу – скандальність притягує увагу. Але ж навряд чи ви схочете створювати такий імідж вашій НУО.

Інша річ, якщо ваша організація взялася за очищення озера посеред міста. Створила проект, залучила кошти, почала проведення робіт і в результаті цього на забруднених берегах незабаром будуть привабливі пляжі, а замулене та всіяне брухтом і склом дно жовтітиме чистим піском. Скільки людей зацікавлені в цій інформації? О, чи не все місто! Шанси на публічність в даному разі чималі. Як же цю інформацію донести до ЗМІ? Скористайтеся такою перевіреною формою, як

ПРЕС-РЕЛІЗ

Прес-реліз – різновид релі́зу, що з англійської (release) означає «звільнення, випуск, демонстрація, публікація». Воно багатозначне.

Прес-релізом називається документ, в якому організація чи публічна особа подає інформацію про певну подію або захід до засобів масової інформації. Метою написання прес-релізу є ознайомлення ЗМІ з подією, актуальним способом вирішення суспільної проблеми, новиною для подальшого висвітлення повідомлення у вигідному або важливому для організації аспекті.

Власне, як документ для ЗМІ, цей формат передбачає різні варіанти: прес-реліз, пост-раліз, ньюз-реліз. У чому відмінність між цими документами?

Якщо ви хочете поширити інформацію про якісь події, на які ви не запрошували гостей, журналістів; про новини чи факти, які є важливими, ви можете розсилати їх у вигляді інформаційного повідомлення чи добірки повідомлень, і такий документ має назву ньюз-реліз. Він розсилається регіональним виданням, особисто місцевим журналістам, власкорам, інформагенціям, Інтернет-порталам, що мають новинні блоки. Це так званий новинний прес-реліз, який не потребує додаткового пояснення.

Але ж бувають події чи ситуації, що вимагають обговорення, а відтак – зібрання журналістів. Відтак під час події, зокрема й медіа-заходу, який ви проводите, розповсюджуються прес-релізи. Роздається прес-реліз перед початком події та – зважте! – має бути написаний у минулому часі.

Якщо ви хочете повідомити про захід журналістів чи зацікавлених осіб, які не були на події, ви вносите необхідні зміни до тексту прес-релізу: хтось із промовців не з΄явився з непередбачуваних причин; хтось повідомив цікаву інформацію, яка не була зазначена в прес-релізі тощо. Цей поправлений матеріал ви розсилаєте потрібним людям, але тепер документ називаєте пост-реліз.

Прес-реліз схожий за схемою подачі до прес-анонсу. Але в останньому про подію розповідають у майбутньому часі, у прес-релізі, як уже було зазначено, – в минулому. Навіть якщо мова йде про прес-конференцію, що лише відбудеться за десять хвилин, у релізі, отриманому журналістом, все вже має бути описано, як подія, що відбулася. Сенс цього у тому, щоб пропоновану вами інформацію можна було використати один до одного. Бо ж раптом у журналіста не буде часу на підготовку матеріалу до ефіру. Або до вас прислали стажера, який не має уявлення про проблему, що обговорюється. Він і скористається вашою інформацією, як вона є. Прес-реліз має бути не більшим одної, півтори, максимум – двох сторінок. Якщо сторінки дві, скріпіть їх степлером – дрібниця, але зручно.

Якщо у вас багато інформації до прес-конференції і вона понад формат прес-релізу, підготуйте її окремо, назвіть «Інформація для преси» і роздайте разом із прес-релізами.

Якщо ви маєте ілюстративні матеріали (фотографії, графіки, схеми...), які можуть яскраво доповнити інформацію, розмножте їх і додайте до кожного прес-релізу. Але лише в тому випадку, якщо можете зробити це якісно і ваш ілюстративний матеріал справді можна буде використати працівникам ЗМІ.

До речі, така-от добірка матеріалів для журналістів за темою зібрання називається прес-пакетом. Калькуючи з англійської, часом кажуть «прес-кіт». Його зміст і вигляд – теж частина вашого іміджу, корпоративного стилю вашої організації. Тому спробуйте зробити його відповідно.

____________________________


Схема прес-релізу

ЛОГОТИП                                                             НАЗВА ОРГАНІЗАЦІЇ
ОРГАНІЗАЦІЇ                                               та її дані: поштова, електронна
                                                                      адреси, телефон, факс,

                                           ПРЕС-РЕЛІЗ

Дата розповсюдження                                   Контакти автора прес-релізу:
                                                                    прізвище, ім᾽я, телефон

ЗАГОЛОВОК ПРЕС-РЕЛІЗУ, ЯКИЙ ОДНИМ РОЗГОРГУТИМ РЕЧЕННЯМ ПЕРЕДАЄ СУТЬ НОВИНИ/ПОДІЇ

Підзаголовок прес-релізу, який одним реченням доповнєю, уточнює, розкриває зміст події/медіа-заходу.

Два-три речення, що містять відповіді на п᾽ять запитань: хто/що, де, коли, як, чому?

Важливі деталі новини/події (1-2 абзаци)

Другорядні деталі новини/події (1-2 абзаци)
____________________________

Важливо при написанні прес-релізу робити посилання на промовців: такий сказав ось це, інший сказав ось це, – що надасть достовірності цій інформації та створить можливість її

Значки * * * або # # # обов᾽язково ставляться внизу тексту, засвідчуючи закінчення.